woensdag 30 mei 2012

Groep 6/7 Energizers

Toen ik de tweede helft van het jaar begon met stage in groep 6 en een deel van groep 7, ben ik direct gestart met energizers om de klas te leren kennen. In mijn lesvoorbereiding staat mijn les niet zo duidelijk beschreven, maar ik ben met de klas naar de gemeenschapsruimte gegaan. Hier heb ik een centrale positie ingenomen en de leerlingen verteld wat we zouden gaan doen. Ik ben begonnen met de energizer waarbij de leerlingen door elkaar door de ruimte mogen lopen. Als het kan mochten ze versnellen, maar ze moesten ervoor zorgen dat ze niet tegen een andere leerling aanbotsten. Als ik STOP zeg en daarbij in mijn handen klap, moeten ze gaan stilstaan en de opdracht die ik geef opvolgen. Ik heb ze bijvoorbeeld de vorm van een driehoek laten maken, de letter B en nog een aantal symbolen/letters/cijfers.
De tweede energizer die ik met ze heb gedaan is de volgende: ik heb de klas in 2 groepen verdeeld. Bij de ene groep koos ik 2 museumbewakers uit en deze stuurde we de ruimte uit. Terwijl deze leerlingen de ruimte uit waren, nam de ene groep een positie aan van een beeld. De 2 bewakers werden weer binnengeroepen en mochten de beelden aandachtig bekijken.
Hierna werden de bewakers weer weggestuurd en mocht de andere groep iets aanpassen aan 2 beelden. De bewakers werden weer teruggehaald en mochten dan zeggen welke beelden waren veranderd. De andere groep mocht dan aanwijzingen geven door middel van 'Warm' of 'Koud' roepen.

Zie hier mijn lesvoorbereiding en lesbeoordelingsformulier



Mijn mentor heeft ook een lesbeoordelingsformulier ingevuld:




Deze oefeningen waren een goede manier om voor mezelf te ontdekken hoe ik voor deze klas moest gaan staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten